Graphic card

Huhu…4 hari yang yang lepas saya beli graphic card asus EN8500 GT 256mb DDR2. Malangnya lepas aku install dalam pc aku, pc aku pulak jadi makin slow.

Specifikasi PC:

ASUStek motherboard MV2, Processor AMD athlon 64 X2 Dual Core Processor 4000+, Ram 2048mb 667mhz DDR2, Asustek Nvidia EN8500 GT 256mb DDR 2,Asus light scrub DVD writer, Samsung cd driver, 2 hard disc (60gb + 80 gb), tv card, gigabyte cpu fan, 2 chasis fan and N/A power supply. WinXP SP3.

Paling sakit ati lepas aku main game atau buka banyak programme pc aku lagging and kluar blue screen. Kat situ plak tertulis ada hard problem or something related mcm 2 la… huhu… puas aku cari dalam internet untuk selesai maslah aku.  Hemm agak nervousla time tu. Nak hantar balik graphic card tu balik kedai pun ada. Frust menongeng…huhu. Sebelum tukar graphic card, saya guna Nvidia gak dari Galaxy 6200 dan tak ada masalah.

Dah nak give up ni… pastu microsoft kluar statement tentang masalah pc aku yang kluar blue screen. Kat situ ada menyuruh aku update graphic card or bios motherboard. Huh… tersentak aku dan bari ingat pc aku boleh update bios guna programme yang disediakan asus update. Wah barulah aku perasan aku dh lama tak update system bios…huhu. Then kat update tu ada tulis graphic card 8 series fix problem… Apa lagi aku terus download.

Ternyata pas aku download tu pc aku dh ok. System pun dah stabil. Jeah… Selama ini aku tak ingat nak update bios aku dan sebab hal itu je boleh buat pc aku laging. So lepas itu dh xda masalah dengan laging lagi dan pc aku run smoothly.

So janganlah lupa untuk menservis pc anda. Biarpun nampak macam hal kecik tp berbaloi kalau slalu update…

Leave a Reply

