Adakah saya sudah terlambat?

Hari ini saya banyak melakukan kerja update-mengupdate ini (inilah penyakit gabungan BM dan BI). Maklumlah lepas laptop saya gila entah apa sebabnya aku pun tak tau. Kalau korg nak tau, laptop saya ni baru saja di reformat selepas symtom tek reti nak loading windows berlaku. Memang panas hati gak time tuh. On laptop pastu setakat bios setup jer then restart balik. Cukup 5 kali mata memandang situasi berkenaan memang terbakar gak hati. Nasib saya ni penyabar orangnya.

Jadi, banyak pengajaran yang saya terima dari kisah selepas reformat laptop saya. Di bawah ini saya memberi sedikit tips untuk mengelak dari perkara ini berlaku kepada anda.

Perkara pertama adalah pastikan Laptop@notebook atau Pc anda ada sekurang-kurangnya 2 partition (2 hardisk: drive c dan drive d). Kalau tak ada, ambil kesempatan masa reformat untuk membuat 2 partition. Macam situasi saya, saya buat 20gb dari 120 untuk drive c dan selebihnya untuk drive d. Sudah pastinya masa reformat, OS windows akan di install dalam drive c. Ini adalah kerana untuk memudahkan os (operationg system: eg. windows XP) membaca setiap perisian yang diinstall dalam pc atau laptop.

Kedua, semua kerja, assignment atau software dan lain2x disimpan di drive d. Rationalnya adalah bila berlaku perkara yang tak diingini macam dalam situasi saya tadi, cuma perlu format drive c dan drive d selamat. Dipendekkan cerita jadikan drive d ini tadi sebagai backup incase anything happen. Jadi jangan sesekali letak save file atau barang berharga di drive c. Nangis tak bersuara dibuatnya

Ketiga, bagi pengguna laptop@notebook, pastikan driver yang di provide oleh manufecture compitable dengan OS. Macam situasi saya hari itu, driver yang diberikan adalah untuk OS Windows Vista. Untuk mengelak dari berlakunya masalah ini, SILA pastikan download dahulu driver yang compitable dengan OS yang akan di install dalam Laptop dari laman web laptop anda. Contoh bagi pengguna Acer boleh melayari www.acer.com.my dan masuk ke ruang support dan klik ke download driver. Jangan lupa pastikan jenis model laptop anda untuk mengelak dari tersalah mendownload driver.

Keempat, sesudah siap install driver pastikan software yang pertama diinstall adalah antivirus. Pilihlah antivirus yang biasa anda gunakan dan percaya keberkesanannya. Ini adalah untuk mengelak dari berlakunya jangkitan virus selepas baru saja mengformat. Boleh sakit hati tau…huhu. Then barulah install microsoft windows (2003 or 2007) dan seterusnya. Software lain yang free dan di rekomended buat masa ini adalah seperti mozila firefox, Ccleaner, BitComet, Adobe Reader, Flash Player, Shockwave Player, Yahoo Messanger 9, new font dan winamp. Pastikan anda download yang latest version. Saya juga sarankan anda sentiasa alert untuk update software tersebut.

Selebihnya pandai-pandai lah untuk mencari ya… byeeee

2 Responses

  1. ini mmg tulisan dan rujukan senang aku faham. stenkiu vewy much🙂

  2. Hehe…thanks Andy for your comment and please come again.

Leave a Reply

